http://staging.elperiodico.com/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAT&idnoticia_PK=590681&idseccio_PK=1013

Facto Delafé remata el seu any triomfal amb un ple al Palau

  1. • Mishima, artista convidat, desplegarà el pop intimista de ‘Set tota la vida’
  2. • El trio català tanca la gira de ‘La luz de la mañana’ al Festival del Mil·lenni
  3. JORDI BIANCIOTTO
    BARCELONA
    Fa dos anys hauria estat atrevit predir que Facto Delafé y Las Flores Azules actua­rien en un Palau de la Música amb les entrades esgotades. Tampoc hauria estat gaire realista imaginar-los en la programació del Festival del Mil·lenni, una mostra plena d’artistes consagradíssims. L’assalt, aquesta nit, del trio barceloní al temple modernista posa la guinda a una trajectòria meteòrica, almenys segons els paràmetres indie, i és el viu retrat de l’èxit d’una fórmula sonora original.
    Facto Delafé y Las FloresAzules, formació a la qual donen vida les veus d’Óscar d’Aniello (que comparteix aquesta ocupació amb tocar la bateria a Mishima) i Helena Miquel (cantant del grup Élena), i les bases electròniques de Marc Barrachina (ex-Songstore), tanca avui, després d’un total de 114 concerts, la campanya del seu segon disc, La luz de la mañana. La seva progressió a Barcelona crida l’atenció: fa dos anys actuaven a la sala 2 de l’Auditori, amb capacitat per a 600 persones; un any després duplicaven aquest poder de convocatòria amb un ple a Apolo, i ara ocupen les gairebé 2.000 localitats del Palau.
    És clar que la seva noció amable del hip-hop, amb textos sensibles i ganxos pop, als antípodes delgangsta-rap, ha arrelat en una au­diència partidària de difuminar les fronteres entre els gèneres musicals i que ha estat seduïda per unes cançons lluminoses i aromàtiques que transmeten benestar existencial. Un projecte que, en directe, integra projeccions i elements coloristes d’atrezzoescènic inspirats, segons el grup, per les idees de De La Soul i The Flaming Lips.
    Després del concert del Palau, el trio prepararà el seu tercer disc, que espera publicar a la tardor. Però, durant uns mesos, els seus camins es bifurquen. Helena Miquel reflota Élena i assisteix a una cita cinematogràfica: un paper en la pel·lícula El idioma imposibleopera prima de Rodrigo Rodero i que suposarà l’estrena de la cantant com a actriu. La producció, ambientada a la Barcelona dels 80, és una adaptació de la novel·la homònima del desaparegut Francisco Casavella, i es rodarà entre el març i l’abril. Marc Barrachina treballarà com a productor del primer disc del raper madrileny Moses i compondrà per a Folki Towers. I Óscar d’Aniello mantindrà les seves ocupacions amb Mishima.

    DOBLET / Precisament, aquest altre grup barceloní actuarà avui com a artista convidat, fet que suposarà un doblet per a D’Aniello. Mishima també debuta a la sala, aprofitant el seu moment dolç més d’un any després de la publicació del seu quart disc, Set tota la vida, el més celebrat de la seva trajectòria. Les seves lletres intimistes, firmades per David Carabén i amb trets elegants d’acabat pop, han ampliat públic i reconeixement des dels dies en què cantaven en anglès i acusaven influències (encara latents) de The Divine Comedy o Arab Strap. Amb la seva inclusió en el concert, aquest doble programa del Palau de la Música desprèn també un regust victoriós per a una escena i una generació.